 |
|
 |
Hic sunt dracones
Af Torleif Jonasson, generalsekretær i FN-forbundet. Lederen er også bragt i decemberudgaven af GLOBAL 2017

UN Photo/ Mark Garten
På gamle kort sås ofte tegninger af havuhyrer, og på et enkelt den
latinske sætning for 'Her er drager' på områder, der var ukendte
eller farlige. I 2017 har international politik bevæget sig i både
ukendt og farligt farvand.
Det mest grelle eksempel er den usikkerhed, der er forbundet med
USA's præsident - der på mange måder har formået at indfri vores
frygt, også fra FN's talerstol, hvor han i september leverede en
bredside mod det internationale forhandlingssystem. Han var glad
for at fremhæve USA's rolle i etableringen af FN, men med sin
trussel om 'fuldstændigt at tilintetgøre Nordkorea' synes han at
have glemt, hvad USA var med til at formulere i FN-pagtens
indledning: 'Vi, de forenede nationers folk, besluttede på at
frelse kommende generationer fra krigens svøbe'.
Løftet, givet i pagten, om 'at forene vore kræfter til
opretholdelse af mellemfolkelig fred og sikkerhed' blev skubbet til
side med Trumps insisteren på 'America First', og opfordring til
resten af verdens regeringer om først og fremmest at føre
nationalistisk politik i FN i patriotismens navn.
Den amerikanske præsident har meddelt sit lands exit fra den
seneste klimaaftale, der var resultatet af FN's klimakonference i
Paris 2015, og han har meddelt USA's udmeldelse af UNESCO, FN's
organisation for undervisning og kultur; for ikke at nævne
beslutningen om at flytte USA's ambassade i Israel til
Jerusalem.
Men vores frygt er kun delvis blevet indfriet. For i dagene før
talen til FN's generalforsamling var der overensstemmelse mellem
præsidenten og FN's generalsekretær, i ambitionerne om at reformere
FN med en, efter omstændighederne, konstruktiv debat om behov for
reform af FN: 'FN i det 21. århundrede'. For Guterres er det nemlig
nødvendigt med reformering af FN, især med henblik på de globale
konflikter, som i stadigt højere grad ændrer natur - og som derfor
også kræver ændret respons. Desværre finder vi ikke en opbakning
til reformen af FN's fredsarbejde i teksten til det nye danske
forsvarsforlig.
I det hele taget: hvor er Danmark, når de internationale farer skal
løses?
For nøjagtig et år siden havde vi 'New Yorker-erklæringen' på
forsiden af GLOBAL, netop vedtaget af verdens ledere. Med
erklæringen blev rammerne lagt for, hvordan verdenssamfundet i
fællesskab ville håndtere de 65 millioner flygtninge, der er på
verdensplan. Erklæringen, som også Danmark tilsluttede sig,
bekræfter Flygtningekonventionen og den tilknyttede 1967-Protokol
som det fælles internationale grundlag for beskyttelse af
flygtninge. Den fastslår blandt andet, at flygtningelejre så vidt
muligt bør undgås og kun skal bruges som en midlertidig løsning i
nødstilfælde. Og den fastslår, at genbosætningen af kvoteflygtninge
skal forøges.
Men næppe var Statsministeren tilbage i Danmark, før vi
suspenderede modtagelsen af kvoteflygtninge. Siden 2015 er antallet
af asylsøgere i Danmark ellers gået dramatisk ned. I år er der kun
kommet godt 2.000 nye asylsøgere til Danmark. Det vil faktisk være
et rigtig godt tidspunkt for Danmark at genoptage modtagelsen af
kvoteflygtninge.
Dertil har Danmark bebudet et opgør med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), og Folketinget har behandlet
forslag om at skrive EMRK ud af dansk lov. Mens Grundloven
beskytter en lang række af helt grundlæggende rettigheder, så
efterlader den også nogle huller i forhold til den fulde
beskyttelse af borgerne. Huller, som EMRK reparerer, herunder
bl.a.: ret til livet, forbud mod tortur, forbud mod slaveri og
tvangsarbejde, ret til frihed og sikkerhed, ret til retfærdig
rettergang, ingen straf uden hjemmel, ret til respekt for privatliv
og familieliv, ret til at tænke frit og til samvittigheds- og
religionsfrihed, ytringsfrihed, forsamlings- og foreningsfrihed,
ret til at indgå ægteskab og adgang til effektive retsmidler. Det
bebudede opgør risikerer at skade de grundlæggende
menneskerettigheder, vi ellers siger, vi værner om i Danmark
Udenrigsministeren pegede i efteråret på en række store og positive
internationale landvindinger: halvering af børnedødelighed,
reduktion af absolut fattigdom og udbredelse af demokrati.
Landvindinger bl.a. tilvejebragt gennem FN. I sommers kom en ny
Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi, der fremhævede stærke
multilaterale organisationer som i klar dansk interesse. Alligevel
ser vi et fald i den del af den multilaterale bistand, der primært
kanaliseres via FN - i perioden 2004 til 2015 fra 32% til 11%.
Der er ellers nok at tage fat på i fællesskab i FN. Katastrofen i
Syrien, fordrivelsen af rohingyaerne, et Sydsudan i opløsning. Men
det internationale diplomati arbejder ofte fortvivlende langsomt.
Derfor er det så meget mere glædeligt, når vi ser resultatet af
mange års indsats. Som f.eks. dommen over Ratko Mladic, der bl.a.
stod bag massakren i Srebrenica, ved FN's internationale tribunal
til pådømmelse af krigsforbrydelser i det tidligere
Jugoslavien.
Vejen mod en bedre international retsorden er ikke nem og ligetil,
og respekten for internationale konventioner og forsøg på at skabe
en mere retfærdig verden møder daglig modstand. Mere end nogensinde
har vi brug for at styrke og bruge de redskaber, det international
samfund har til at forhindre og afslutte krige, til at forhindre
menneskerettighedskrænkelser, til at retsforfølge forbryderne.
Vi har brug for, at FN's Verdensmål gennemføres, at FN's
Menneskerettighedsråds 'periodiske bedømmelse' (UPR) styrkes, at
FN's princip om ansvar til at beskytte (R2P) kommer til at fungere,
at multilaterale aftaler og konventioner overholdes.
Vores nytårsønke for 2018? At Danmark tager #globaltansvar, så vi
kan komme verdens drager til livs.
|
 |
UN Photo/Michos Tzovaras

|
 |